Állatasszisztált (kutyás) terápia

Állatasszisztált (kutyás) terápiás foglalkozások

Az állatasszisztált (kutyás) terápiás foglalkozásokat hazánkban elsők közt vezette be intézményünk. A 2005/2006-as tanév során kísérleti jelleggel kezdtük meg a kutyás terápiás módszer alkalmazását az akkori 7. b osztályban. Hamar megtapasztaltuk, hogy a tudatosan felépített, célorientált, jól megtervezett fejlesztési folyamat részeként, szakemberek részvételével zajló kutyás terápiás megsegítés óriási lehetőséget rejt magában tanulóink fejlesztése terén.

Tapasztalataink szerint a terápiás kutya alkalmazása nagyban elősegítheti a gyógypedagógiai foglalkozás fejlesztési céljainak elérését. A kutya erős motiváló tényezőként hat, mely megnyilvánul a gyermekek megnövekedett figyelmi készségében és együttműködési hajlandóságában (mind a pedagógussal mind pedig a társaikkal szemben). Ily módon tehát a kutya egy közvetett –de nagyon fontos- hatást gyakorol a fejlesztés kimenetére, mely gyorsabban haladhat előre, és a kitűzött fejlesztési célok hamarabb, illetve a gyógypedagógus részéről kevesebb energia befektetéssel érhetők el.

A 2005/2006-os tanévben intézményünk első terápiás kutyája Bodza, a fekete-fehér angol cocker spániel lett, akihez egy év múlva csatlakozott testvére, Jaffa is. A terápia alkalmazásának sikeressége miatt minden intézményegységben működött terápiás csoport, illetve az EGYMI részéről kijártunk terápiás párosainkkal a Csillagház Mozgásjavító Általános Iskolába, a Szilágyi Erzsébet Gyermekotthon belső iskolájába, valamint a Kormos István Általános Iskolába is.

Tevékenyen részt vettünk a 27/2009 (XII.3) SzMM rendelet a segítőkutyák kiképzésének, alkalmazásának, vizsgáztatásának szabályairól terápiás záróvizsgára felkészítő részének kidolgozásában és megvalósításának első lépéseiben. Terápiás párosaink az előírások szerint dolgoztak a kezdetektől fogva, már a rendelet bevezetése előtt is a megfogalmazott szabályrendszer szerint történt képzésük, vizsgáztatásuk, alkalmazásuk egyaránt.

Tanulóink nagy örömmel vesznek részt a foglalkozásokon, bár a terápiás munkánkat megalapozó kutyusok, Bodza és Jaffa már sajnos nincsenek köztünk, azóta is töretlen lelkesedéssel tartjuk kutyás terápiás óráinkat.

 

 

Intézményünkben a 2014/15-ös tanév óta a Doktor Mancsok Alapítvány munkatársai végzik önkéntes munka keretében tanulóink kutyás terápiás megsegítését, amiért nagy hálával tartozunk nekik. Foglalkozásainkon team munkában dolgozunk, a foglalkozást a csoportvezető gyógypedagógus szakember, az érvényes terápiás igazolvánnyal rendelkező terápiás felvezető és terápiás kutya dolgozik együtt, a kisebb korosztályoknál ez a team kiegészül még egy belső szakemberrel és egy gyógypedagógiai asszisztenssel is. A foglalkozások megtervezése közösen zajlik, törekszünk arra, hogy a team tagjai tudásuk és kompetenciájuk szerint és azonos fontossággal vegyenek részt a megtervezésben, a lebonyolításban és a kiértékelésben egyaránt.  

Három éven át Varga Mariann és Zoé nevű golden retriever kutyusa látogatott el heti rendszerességgel a kicsik nagy örömére.

Varga Mariannt és Zoét váltotta 2018-ban Kőrösi Ági és Gréti, aki szintén golden retriever az Ágacska Alapítvány párosa, akik az óvodai és az alsó tagozatos csoportokat vették át. Jelenlétük óriási öröm a kicsik számára.

A Tordasi Közhasznú Állatasszisztált Terápiás és Oktatási Egyesülettől Varga Éva és uszkár kutyusai járnak a felső tagozatra, akik már a megjelenésükkel is mosolyt csalnak mindenki arcára.

Tuza Erika és Frida kutyája öt éve dolgoznak intézményünkben, kis csapatuk bővült Freyával, aki 2019-ben tett terápiás vizsgát és azóta dolgozik nálunk Fridához hasonló lelkesedéssel. Frida és Freya angol cocker spánielek a készségfejlesztő iskolai osztályokban dolgoznak Erikával.

A 2019/20-as tanévben négy csoportot tudtunk bevonni a fejlesztésbe, de pályázati programokkal és újabb párosok képzésével igyekszünk a jövőben újra minden korcsoportba eljuttatni ezt a csodálatos módszert.

A hozzászólások jelenleg ezen a részen nincs engedélyezve.